Menu

KT5TK-11’den Sinyal Alınamıyor (Şimdilik!)

Bir önceki yazımızda The South Texas Balloon Launch Team‘in rekor denemesini sizlere duyurmuştuk. Çağrı işareti KT5TK-11 olan BLT-28 balonu belirlenen saatte uçuşuna başladı. Başarılı bir kalkışta her şey iyi giderken balon yönünü batıya çevirdi ve 90 numaralı karayoluna paralel seyre başladığı izlendi.  Aniden irtifa kaybetmesi ile birlikte tecrübeli kurtarma ekibi elektrikli araç ile otoyolda takibe başladı. Akabinde KT5TK-11, kalkış noktasına 20 Km. uzaklıkta haritada görünen noktaya iniş yaptı. Bölgeye çok yakın olan ekibin hızlı müdahalesi ile yeni bir balon hazırlanarak yeniden havalandırıldı. Ancak aksilikler bununla sınırlı kalmadı.
 
Tekrarlanan kalkıştan sonra okyanus kuyusuna kadar KT5TK-11’in seyri normal devretti.

Resim-1. Kalkış, ilk seyir ve ikinci seyir güzergahı.

Resim-2. İniş noktasının haritadaki yeri.

Resim-3. İniş yapılan bölge resimdeki siloların arka tarafı.

Resim-4. Kıtalar arası mesafe.

Resim-5. Kurtarma ekibinin müdahalesi ve yeni balon hazırlanması.

Resim-6. İkinci kalkış.

Resim-7. Meksika Körfezi'nde iletişimin kesildiği nokta.

Meksika Körfezi açıklarına gelindiğinde ise bu kez de sanki okyanusa gitmek istemezcesine (yaklaşık 12 bin metre irtifa,  -30 derece sıcaklıkta) kuzey doğuya kıyı hattına paralel seyretmeye başladı, 3 saat sonra da zaten iletişim tamamen kesildi. Sinyal kaybının muhtemelen bu irtifada karşılaşılan en düşük sıcaklıkta ( -50 derece) olduğu  bölgede gerçekleştiği izlendi.

Sinyal kaybının olası sebebi olarak ilk akla gelen; sistemi besleyen pillerin donmuş olabileceği ki bu da yüksek ihtimal. Aşırı düşük sıcaklıklarda pil ve bataryaların ısıl koruma olmadığı durumlarda yeterli gücü üretemedikleri zaten biliniyor. Ancak kesin olarak balonun uçuşunun sonlandığına dair bir bilgi teyit edilmedi.

Hatırlanacağı üzere bir önceki deneme de de iletişim bir süre kopmuş ancak balon Avrupa kıyılarına yaklaşıldığında süpriz bir şekilde yeniden ortaya çıkmıştı. Kaldı ki   KT5TK-11, Avrupa kıyısına yaklaştığında gelen sıcak hava dalgası ile  dış ve iç sıcaklığı artacağı için piller yeniden güç üretmeye başlayabilir ve sistemde bulunan “otomatik reset” sistemi  de balon vericisini yeniden aktif edebilir.

Tabi tüm bunlar pillerin elden çıkmadığı veya sistemin balon patlayarak denize düşmediğinde mümkün. 24 saat içinde konunun netliğe kavuşacağını umuyoruz.

Ruha USLU, TB2NMR
TAMSAT

Kaynak: http://www.w5acm.net/

Notlar:

1. BLT-24 (KT5TK-11) ve ileriki çalışmalardaki yazıların, resim ve video gibi materyallerin Türkçe olarak sizlere sunabilmemiz için yazılı izin aldığımız The South Texas Balloon Launch Team (BLT) ekibine ve Andy MacAllister’e teşekkür ederim. TAMSAT tarafından The South Texas Balloon Launch Team (BLT) ekibinden izin alınarak hazırlanan bu yayından yapılacak alıntılarda; içerik ve kullanılan materyallerin telif haklarına saygı gösterilmesi, isim ve kaynak belirtilmesi gerekmektedir.

2. This publication was made possible through support provided to the TAMSAT by the The South Texas Balloon Launch Team. We like to thank BLT Team and Andy MacAllister for all the support and the permission to use their media.

3. APRS: Otomatik Pozisyon Raporlama Sistemi’nin kısaltmasıdır. (Automatic Packet Reporting System)

4. Gateway (I-Gate): Mobil istasyonlardan gelen APRS paket haberleşme verilerini radyo frekans (RF) üzerinden alıp İnternet ağ yapısına gönderen sistemin kısa adı.

5. Mobil APRS veya APRS Digipeater ile ilgili ilgili merak ettiklerinizi veya bu konuda TAMSAT üyelerinden TA2VG çağrı işaretli Ferhat BOZOKLU ve TA8L çağrı işaretli Enver İLİKÇİOĞLU beylerin çalışmalarına buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.

Beğen  
Yazar

TAMSAT Yönetim Kurulu İdari Başkan Yardımcısı. Çağrı İşareti: TA2IRU

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir