Menu

EchoLink® ve Acil Durum Haberleşmesi

EchoLink® “Radyo Amatörlüğünün üvey çocuğu” gerçekten afet sırasında kullanılabilir mi? Şimdiye kadar nerde başarı ile kullanıldı? Internet olmayınca ne olacak? ve benzerleri. Bu şüpheci soru bana ve birçok arkadaşıma defalarca yöneltildi. Bu soruyu soran arkadaşlarımızın en büyük dayanakları, İnternet alt yapısının afet sırasında kullanılamayacak hale gelmesi ve kendi kendine yeterli olmayan sistemlerin böyle bir ortamda hizmet sunamamalarıydı. Arkadaşlarımızın bu konudaki şüphelerine katılmıyor değilim ama onlardan ayrıldığım bir nokta var, bu da benim ve benim gibi bir grup radyo amatörünün EchoLink®’e biraz farklı bakmasını sağlıyor.

Sanırım çoğunuz Southern Leyte Island’daki toprak kaymasını hatırlarsınız. International Radio Emergency Support Coalıtıon “IRESC” 20 Şubat 2006 saat 23.30’da Southern Leyte Island’taki bu afetle ilgili haber bülteninde şunları söylüyordu.

IRESC Filipin Liasonu Joey TANAYO DV2LX, ada ile uluslararası Kızıl Haç arasındaki haberleşmeyi 40 metre HF, VHF/UHF repeaterleri ve EchoLink® üzerinden sağlamakta idi. Toplam (1.420) kişinin yaşadığı bu adada (1.350) kişi kayıp listesinde idi. 20 Şubat 2006 saat 22.30’da  yerel Radyo Amatörleri ilave HF antenlerini kurmakta idi. Bu arada EchoLink® sistemleri ise 18 Şubat’tan beri ada ile Kızıl Haç arasındaki bağlantıyı kesintisiz olarak gerçekleştirmiş ve adaya gerekli olan yiyecek, su, tıbbi malzeme ve arama kurtarma malzemesi adadaki afetzedelere ulaşmaya başlamıştı. “IARU Newsletter and IRESC press release 2330 on 20th February 2006”

Filipinlerdeki bu felaket bizlere EchoLink®’i bir kez da incelememizi mi söylüyordu acaba. Aslında sadece bu felakette değil Hurricane Katrina’da da EchoLink® başarılı bir şekilde kullanıldı. Salvation Army Team Emergency Radio Network SATERN (14.265) MHz. in yani sıra EchoLink® Konferans nodunu kullanan organizasyonlardan biri idi. “ARRL News NEWINGTON, CT, Aug 29, 2005”. Su anda Amerika Birleşik devletlerinde acil durumlarda hizmet veren birçok kuruluş EchoLink® ya da IRLP aracılığı ile servislerini 21’inci yüzyılın seviyesinde tutmaya çalışıyorlar.

Sizlerle paylaştığım bu iki olayda da afetlerden etkilenen ülkeler tüm alt yapılarını kaybetmediler. Afetin olduğu ve çoğunlukla sıfır noktası denilen merkezde belki hiçbir yapı kalmayacaktır ama bu noktaya belli bir uzaklıkta, tüm yapılar belki %100 verimle çalışmasa bile, ülkenin tamamı ile bağlantısı olan bir nokta daima olacaktır. Afet haberleşmesinde bu nokta bir ana kapı görevi üstlenmektedir. EchoLink® ya da IRLP gibi sistemler bu noktadan, sıfır noktasına hizmet götürmede daima kullanılabilir. Aşağıdaki sadece bir hikâye ama bir an düşünün bu hikâyenin gerçek olması o kadar kolay ki.

Büyük depremden bir gün sonra… 18 Ağustos 1999 Gölcük;

Kızılay Afet Yönetim görevlisi elindeki ASELSAN telsizinin mikrofonu üzerindeki tuşlara basar. Telsizden metalik bir ses yükselir:

“TA3KAY Linkine bağlandınız”

“Gölcük Kızılay Merkezden – İzmir Kızılay Dağıtım deposuna”

“İzmir Kızılay Dağıtım mesajınızla devam edin lütfen.”

“Gölcük Değirmendere bölgesi için acil olarak iki seyyar mutfak ve (400) çadıra ihtiyacım var ne zaman yola çıkarabilirsiniz.”

“Gölcük Kızılay elimde (500) çadır var (3) saat içinde kamyonlara yüklemeye başlıyoruz. İlk parti (4) saat içinde yola çıkacak. Her saat başı (100) çadırlık bir araç yola çıkarabilirim. Elimdeki seyyar mutfakları Kocaeli’ne yolladığım için size mutfak yollayamayacağım. Çanakkale Kızılay’ının elinde bulunan (4) buldozeri sizin bulunduğunuz bölgeye yola çıkarttım. Mutfaklar için Antalya Kızılay’ına istekte bulunun”

“Anlaşıldı İzmir. Çadırlar ve buldozer için teşekkürler. Burası Gölcük Kızılay.. Bitti”

Kızılay görevlisi elindeki listeye bakar ve mikrofonun üzerindeki tuşlara basar.

“TA4C Linkine hoş geldiniz.”

“Gölcük Kızılay Merkezinden – Antalya Kızılay Dağıtım Deposuna”

“Burası Kızılay Antalya mesajınızla devam edin lütfen”

Bu hikâyeyi hangi afet görevlisine anlatırsanız anlatın size bir tek şey soracaklardır. “Gerçekten yapabilir misin?” Elimizde böyle bir teknoloji varken neden yapamayalım!

1999 Yılında Bursa’da aktif bir haberleşme ağına bağlı bir EchoLink® sistemi olsa idi Gölcük depremi sırasında ve hemen ardında çalışan tüm kurtarma ekipleri haberleşme ihtiyaçlarını bu sistem üzerinden sağlayabilirdi. 1999 Gölcük depreminde Bursa’da altyapı yok mu oldu? Hayır. Bursa normal hayatini devam ettirebilecek alt yapıya sahipti. Önceden dediğim gibi bu sadece bir hikâye. Böyle hikâyelerin gerçek olmasını sadece bizler sağlayabiliriz.

Uzun sözün kısası umalım ki güzel yurdumuz hiçbir afetle karşılaşmasın, yaptığımız tatbikatlar sadece bizleri doğada bir araya getiren güzel hatıralar olarak kalsın. Ayni zamanda unutmayalım ki… EchoLink® ya da IRLP gibi teknolojiler Radyo Amatörlerinin elinde bir havyadan başka bir şey değildir. Havyayı ne için nasıl ve nerede kullanacağınız size kalmış. 73

http://www.arrl.org/news/stories/2005/08/29/2/?nc=1

The IARU Region 3 Newsletter

Issue 1/2006, March 2006

Hams Help After Mud Slide in Philippines…

Radio amateurs were reported as helping to coordinate rescue operations after a devastating mud slide on the Philippines island of Leyte buried an entire village on February 17, 2006. More than 1800 people are believed to have died when the village of Guinsaugon was engulfed by mud following a week of torrential rain and a small earthquake. A forty meter net and an EchoLink net which were set up for the Leyte disaster went on the air within hours of the mudslide. Philippine amateurs passed lists of missing people and survivors as well as other messages for emergency supplies.

Beğen  
Yazar

TAMSAT Yönetim Kurulu İdari Başkan Yardımcısı. Çağrı İşareti: TA2IRU

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir